برای واردات کالا چه باید کرد؟

اگر قصد دارید تا از راه واردات کالا پولدار شوید، باید بدانید که مراحل و راه هایی پرپیچ و خمی را باید بگذرانید. مشاوران الوبیز از جمله علیرضا راشدی در این راه کنار شما هستند.

تجارت همواره به عنوان یکی از راه‌های اصلی برای کسب سود و پولدار شدن در تمام جوامع مطرح بوده است. صادرات و واردات دو بال اصلی تجارت را تشکیل می‌دهند که انجام هر کدام از آنها در کشورمان مستلزم طی کردن فرایندهای خاص خود است.

در این نوشتار قصد داریم تا شما را با مراحل و چگونگی واردات کالا به کشور آشنا کنیم. به همین منظور با علیرضا راشدی که یکی از مشاوران الوبیز در زمینه واردات بوده و خود در این زمینه دستی بر آتش دارد، گفتگو کرده‌ایم. در ادامه متن کامل اظهارات وی را در این خصوص را بخوانید:

کارت بازرگانی، اولین گام

علیرضا ارشدی: در خصوص واردات، ماده 3 قانون امور گمرکی که در مورد ترخیص کالا بوده، مهم است و برای این کار کارت بازرگانی نیاز است. کارت بازرگانی نیز از طریق اتاق بازرگانی بعد از تایید وزارت صمت صادر می‌شود. برای این کارت‌ها یک سری محدودیت‌ها در نظر گرفته‌اند. به صورتی که 18 گروه کالایی در نظر گرفته‌اند و شما می‌توانید در محدود 3 گروه از آنها کالا وارد کنید. محدودیت دیگر که اکنون سخت‌گیرتر نیز شده، بحث ثبت سفارش است. ماده 8 قانون صادرات و واردات مستند قانونی ثبت سفارش است. در این ماده اینطور بیان شده افرادی که قصد واردات کالا دارند حتما باید اطلاعات خود را در وزارت صمت ثبت کنند که این فرایند معروف به ثبت سفارش کالا برای واردات است. در حال حاضر به علت مساله تحریم‌ها ورود بسیاری از کالاها ممنوع شده و از طرفی در وزارت صمت برای واردات برخی کالاها و تخصیص ارز به آنها، اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است. اینگونه مسائل باعث شده تا پروسه ثبت سفارش واردات کالا طولانی شود.

فرایندهای واردات کالا

علیرضا ارشدی: بعد از آنکه واردکنندگان اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت وارد کردند، به وزارت صمت و بخش‌هایی که متولی صدور مجوز برای واردات کالا در آن گروه کالایی هستند، ارجاع داده می‌شوند. به عنوان مثال، برای واردات گروه‌های کالایی فلزات باید به بخش مربوطه در وزارت صمت مراجعه و رضایت آنها را برای واردات جلب کرد. بعد از جلب رضایت آنها، باید بانک مورد نظر را برای تبادلات بانکی انتخاب کرد. بانک مورد نظر نیز واردکننده را به بانک مرکزی جهت ثبت آماری معرفی می‌کند. اگر در بانک مرکزی تخصیص ارز صورت بگیرد، واردکننده باید برای تهیه ارز مورد نیاز خود اقدام کند. برای تهیه ارز نیز چند راه وجود دارد. واردکننده می‌تواند از طریق سامانه نیما یا ارز حاصل از صادرات خود یا روش‌های دیگر اقدام به تهیه ارز کند. انجام این کار بسیار طولانی مدت بوده و به نوعی تمام واردکنندگان درگیر این موضوع هستند. اما بعد از آنکه کالا وارد شد، باید تشریفات گمرکی مربوطه را انجام داد. تشریفات گمرکی نیز از طریق سامانه‌ای به نام پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت می‌گیرد. واردکننده باید اطلاعات خود را در این سامانه وارد کند. این در حالی است که این اطلاعات پیش‌تر در سامانه ثبت سفارش وارد شده است و در این سامانه نیز باید یکبار دیگر وارد شود. در این مرحله پروسه گمرک انجام می‌شود و اگر واردکننده موفق به ترخیص کالا شود، می‌تواند آن را وارد بازار کند. 

نظر خود را بگذارید